La pregunta ‘¿Por qué la guerra?’ no tiene una única respuesta, ninguna que genere un amplio consenso y mucho menos una de fácil comprensión. Sin embargo, dos pensadores de nuestro tiempo se acercarán al complejo concepto de la guerra desde la poesía, recitando y explicando poemas que hablan de ella y reflexionando sobre ella desde una perspectiva filosófica.
LA BOIRA grisa dels trons de metralla
fa de la por una imatge que fuig
pels carrerons ensordits amb el pànic
sobre les brases de tanta innocència.
Heu parat taula amb els trossos de fam,
multiplicat el pa d’un evangeli
que mai no ha fet la cua amb la cartilla
de racionament de la injustícia.
Heu conegut el risc de l’estraperlo,
bescanviat la farina o l’arròs
i malgrat tot celebrat els diumenges,
el riure, el sol, l’amor sota l’escala
com qualsevol amor sense la guerra,
com si sentir el dol a l’altra cara
de la moneda tinguera valor
i redimira la vida del foc.
El temps en ordre, Teresa Pascual
Una paraula que ha romàs gravada
—perfectament llegible, substantiva—
damunt la fusta d’un passamà.
Així, una efígie del món romà:
l’encuny d’una moneda descolgada,
l’expressió d’un nom d’accent august.
O bé el lligall —espès de lletra— d’un escriba.
Sentim, de cop, l’esclat del temps (si Proust
alcés el cap!): el nom, que fa la cosa,
torna a sortir a la llum al cap de més
d’un segle d’haver estat sota la llosa
de tres mil metres d’aigua de mar fosca.
Lligall, moneda, nom: quanta memòria
que han fet incògnita un oblit d’arxiu,
tombes de terra i aigua… Si no fos que
havia de sorprendre’ns, vell de glòria,
allò que crèiem mort i ara és ben viu!
Suite «Endurance», Un llum que crema, Jordi Llavina
Teresa Pascual (Grao de Gandía, 1952) es una poetisa filósofa y traductora valenciana. Se dio a conocer con el poemario Flexo (1988), premio Senyoriu Ausiàs March de Beniarjó, y hasta ahora ha publicado las recopilaciones: Les hores (1988), galardonado con el premio Vicent Andrés Estellés; Arena (1992); Curriculum Vitae (1996); El temps en ordre, con el que obtuvo el premio de la Crítica Serra d’Or (2002); Rebel·lió de la sal (2008), galardonado con el premio nacional de la Crítica Catalana de poesía; Herències (2011), escrito junto con la poetisa Àngels Gregori, premio de poesía Manel Garcia Grau; València Nord (2014); Vertical (2019) premio Ausiàs March de poesía. Recientemente, ha publicado la versión bilingüe catalán-castellano Rebelión de la sal (2020) con traducción y prólogo de Lola Andrés; El temps en ordre. Poesia reunida 1988-2019. (2020) y Tot passa Baix (2022), Premio Lletra d’Or (2023). Ha sido traducida a varios idiomas y su obra está presente en distintas antologías.
Jordi Llavina (Gelida, 1968) ha trabajado muchos años como periodista, pero actualmente se dedica a la docencia. En 2014 fue el comisario del Any Vinyoli. Ha publicado más de una veintena de títulos, principalmente de poesía. Con Vetlla ganó los premios Vicent Andrés Estellés y el de la Crítica. Con Ermita, el Lletra d’Or. Sus dos últimos libros son Un llum que crema (premio Carles Riba 2022) y Proses de l’entreclaror.
Esta actividad forma parte de la programación de la exposición ¿Por qué la guerra? y del festival Barcelona Poesía.