Diana Taylor: Acte de presència: Regina José Galindo a Terra (2013). Performar un testimoni és un testimoni?

Videoconferència amb Diana Taylor i diàleg presencial amb Carme Portaceli
Dimecres 7 d’octubre, de 19 a 20.30 h
Sala Moragues, accés lliure.

A Terra (2013), l’artista de performance guatemalteca Regina José Galindo posa en obra el relat de qui va sobreviure el genocidi que va tenir lloc a Guatemala durant el judici contra el dictador Efraín Ríos Montt. En els arxius, els testimonis expliquen que les forces armades van obligar la gent a cavar una fossa comuna i a col·locar-s’hi al davant per facilitar la seva execució i enterrament. A l’actuació, en què es veu Galindo quieta, dreta, mentre una excavadora cava una fossa al seu voltant cada vegada més i més profunda, no se cita ni s’al·ludeix a cap testimoni ni als actes criminals que hi donen lloc. Taylor es pregunta: què és el que fa o transmet la performance? Exposa? Denuncia? Testimonia? Contribueix a la memòria d’arxiu? L’actuació, en si mateixa, és una forma de testimoni?

 

Diana Taylor
És catedràtica del Departament d’Estudis de Performance i del Departament d’ Espanyol i Portuguès de la Universitat de Nova York. Entre els seus llibres es compten els guardonats Theatre of Crisis: Drama and Politics in Latin America (1991) i The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas (2003), traduït al castellà (2015), així com de Disappearing Acts: Spectacles of Gender and Nationalism in Argentina’s Dirty War, (1997) i Acciones de memoria: Performance, historia, y trauma, (2012).

Ha editat Stages of Conflict: A Reader in Latin American Theatre and Performance (2008), i ha coeditat Holy Terrors: Latin American Women Perform (2004). És la Directora i Fundadora de l’Institut Hemisfèric de Performance i Política.

Carme Portaceli
És llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona. Compta amb una extensa trajectòria com a directora a les sales més rellevants de l’escena teatral a Catalunya i a Espanya, d’obres tant clàssiques com contemporànies amb especial èmfasi en les creacions sobre i/o de dones, entre les quals destaquen: Mrs. Dalloway de Virginia Woolf (Teatro Español), L’Enigma di Lea (Teatre del Liceu), Frankenstein de Mary Shelley (TNC), Troyanes d’Eurípides/Alberto Conejero (Fest. Mérida) i Jane Eyre de Charlotte Brontë/Anna Maria Ricart (Teatre Lliure). Va ser professora de direcció i d’interpretació a l’Institut del Teatre (2001-2016), directora artística de la Factoria Escènica Internacional (2005-2016) i actualment és directora artística del Teatro Español de Madrid.

 

Segueix la sessió en directe aquí

 

Consulteu les activitats programades a l’entorn del cicle #Referències

  • Dimecres, 7 d'octubre de 2020 De 19 h a 20:30 h

Sala Moragues.
El Born CCM

Activitat en castellà.

Entrades

Aforament limitat. Gratuït