“Sons de la memòria” és un programa d’intervencions sonores de dos anys de durada que, en accions semestrals, presentarà a El Born CCM actuacions en viu, instal·lacions sonores i altres formats artístics híbrids que exploren la qüestió de la memòria i la seva naturalesa mal·leable a través de la música.
La primera acció del cicle tindrà lloc a la Sala Moragues el divendres 22 i el dissabte 23 de març.
Conferència inaugural: Simon Reynolds i Arnau Horta
Divendres 22 de març, 18:30 h
Pensada com un homenatge a la figura i obra de Mark Fisher (mort el 2017), crític cultural que va manllevar de Jacques Derrida el terme “hauntologia” per descriure una sèrie de propostes musicals que semblen oscil·lar entre la nostàlgia i l’aspiració d’un futur perdut, projectant-se simultàniament cap endavant i cap enrere en el temps. Sota els efectes de la música, la memòria pot esdevenir un material mal·leable, evanescent i fantasmal que es pot entreteixir amb la imaginació i la fantasia. La conferència inaugural comptarà amb la presència de Simon Reynolds (amic i col·laborador de Fisher i també responsable de la recuperació de la noció d’hauntologia en el context de la crítica musical) i d’Arnau Horta, comissari de “Sons de la memòria”.
Sons de la Memòria
Act 1: Simon Reynolds
Interview by Arnau Horta
A El Born Centre de Cultura i Memòria / Eufònic production
2019
Producció podcast: Matías Rossi
Actuació expandida: Janek Schaefer i Philip Jeck
Dissabte 23 de març, a partir de les 18:00
Catorze anys després de la seva memorable col·laboració al disc “Songs for Europe”, Janek Schaefer i Philip Jeck es retroben per crear una intervenció sonora a mig camí entre l’actuació en viu i la instal·lació immersiva. Janek Schaefer (1970) s’ha guanyat el reconeixement internacional amb una extensa discografia dedicada a l’exploració sonora dels records i la memòria. Publicats en alguns dels segells més destacats de l’escena experimental, els seus treballs són tant misteriosos com evocadors. Philip Jeck (1952) és un veterà compositor, turnabilista i artista multimèdia conegut per la seva particular tècnica d’apropiació i transformació sonora. Servint-se de tocadiscos antics i altres dispositius modificats, Jeck reinventa la tècnica del loop amb la finalitat de crear paisatges sonors evanescents i oceànics.