En el 35 aniversari de la mort de Primo Levi i en commemoració dels 75 anys de la publicació de Si això és un home, una col·lecció de retrats personals i de fragments de la seva producció literària presideixen l’espai central d’El Born CCM amb l’objectiu de fer-nos reflexionar sobre la necessitat de l’ésser humà de testimoniar.
Primo Levi es va constituir, a través de la seva escriptura, com un testimoni fonamental de l’experiència jueva de la deportació als camps nazis. El seu lloc cabdal en la literatura testimonial no es limita a la qualitat literària de la seva obra, sinó també al fet de constituir un veritable saber sobre la posició de testimoni. L’obra de Levi ens permet accedir a la manera com es construeix un testimoni al llarg del periple d’una vida, a les paradoxes i dificultats de la transmissió de l’experiència tant en el temps com a les diferents generacions. Amb tot, no podem deixar de llegir la seva obra testimonial amb el teló de fons del seu suïcidi.
Per altra banda, la professió de químic té un paper molt important en la vida i la supervivència de Levi. El seu ofici li va ser beneficiós dins l’estructura d’Auschwitz-Birkenau i també a l’hora d’aplicar una de les eines del científic: la distanciació que fa possible l’observació i més tard, per la mediació de l’escriptura, la reflexió i l’anàlisi.
“Io sono un centauro…” vol donar a conèixer el personatge en el seu vessant de testimoni, escriptor de ficció i químic, incidint especialment en la seva vigència internacional i sense oblidar la importància que va tenir l’escalada al llarg de tota la seva vida.
La instal·lació consisteix en cinc fotografies multidimensionades de Primo Levi i cinc textos curts extrets del Sistema periòdic i de l’entrevista “Io sono un centauro…” que pengen de la part central del sostre d’El Born CCM. Es pot visitar del 27 d’abril al 26 de juny, un temps en què se celebrarà un ampli programa d’actes en homenatge a l’autor en què hi tenen cabuda concerts, recitats, conferències, projeccions i taules rodones amb experts.
Comissariat: Marta Marín-Dòmine
Coordinació tècnica: Vad’expos
Disseny: Andrea Manenti
La instal·lació en imatges: