SUBVERSIÓ! Manifestacions perifèriques per a una història reversible és una producció de la fàbrica de creació La Escocesa per a El Born Centre de Cultura i Memòria. La proposta parteix de l’última edició de “Recreant ruïnes”, projecte en què diversos artistes residents a La Escocesa van interpretar el concepte de ruïna dipositat, tant metafòricament com materialment, a les antigues naus del recinte industrial on avui s’emplaça la fàbrica de creació.
Marco y Guarín (Marina Rubio Marco i Juan David Galindo Guarín), Daniel de la Barra i Juan Antonio Cerezuela reinterpreten a SUBVERSIÓ! l’absència, la franja d’espai que separa el conjunt arqueològic de la Barcelona de principis del segle XVIII, a cinc metres de profunditat, del mercat del Born a peu de carrer. El temps buit, situat entre aquestes dues fites històriques, és, en realitat, ple de vivències invisibilitzades pels discursos que patrimonialitzen el passat, prioritzant l’atenció vers moments històrics que es consideren determinants. Mitjançant l’acció artística, visió perifèrica que gaudeix de la llibertat de poder ser anacrònica i paradoxal, diverses intervencions a l’espai arquitectònic del Born obren preguntes sobre la forma en què interpretem la història i construïm els nostres propis relats mitjançant un passat museïtzat i inamovible.
UN PROJECTE COMISSARIAT PER ENRIC PUIG PUNYET AMB OBRES DE MARCO I GUARÍN, DANIEL DE LA BARRA I JUAN ANTONIO CEREZUELA.
“Quan el fum es feu pedra”. Marco y Guarín
Instal·lació formada per diversos conjunts escultòrics que transiten entre el residu i el constructe. El duet d’artistes Marco y Guarín explora les aparences de la ruïna i els imaginaris col·lectius de l’arqueologia per crear, a través de procediments propis de la construcció efímera i els decorats escenogràfics, noves capes especulatives d’interpretació que ocupen físicament el buit entre les ruïnes del 1714 i l’actualitat. La proposta s’apropia pretesament d’estètiques pròpies d’un treball pseudoarqueològic: recuperació de runa i objectes, rèpliques, reconstruccions, excavacions, ordenacions i classificacions.
“Viure lliure”. Juan Antonio Cerezuela
Conjunt de pancartes que recupera, amb una mirada arqueològica i sociològica, alguns dels lemes reivindicatius de manifestacions veïnals succeïdes al barri del Born que donen comptes de l’especulació del barri, de la lluita contra l’expropiació d’habitatges i de la privatització de l’espai públic.
El gest artístic, però també polític, de portar aquests missatges, rematerialitzats en pancartes manifestes, dins de l’espai institucional respon a la voluntat de visibilitzar les microhistòries i les reivindicacions laterals que els relats hegemònics deixen al marge. De quina manera la política urbanística i cultural produeix les seves ruïnes simbòliques al seu voltant, transformant els barris on s’hi instal·len i desenvolupen
“Airbnb Experience: habitant ruïnes”. Daniel de la Barra
Dues habitacions, construïdes o reconstruïdes enmig del conjunt arqueològic del Born, conviden els visitants a passar-hi la nit, a allotjar-s’hi com en una experiència d’Airbnb. L’acció d’habitar la ruïna comporta repensar les dinàmiques sociopolítiques que avui ens sotmeten. La promoció d’habitacions turístiques dins del jaciment activa una tensió entre l’habitatge privat i el monument públic com a dos espais paradigmàtics de la modernitat liberal i la postmodernitat neoliberal, i planteja la urgència de repensar l’espai comunitari al davant de la gentrificació dels barris i el desplaçament forçat de la població.